Ahad, 8 Julai 2012

Bacaan Dalam Solat - 10. Doa Sebelum Salam

Disusun oleh Abu Haniff
 
10.1 Doa Pertama - (Bacaan pembukaan)
Doa01
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab Neraka Jahanam, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan serta kematian, dan dari kejahatan fitnah Al-Masih Dajjal)
 
10.2 Doa Kedua
Doa02
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab Neraka Jahanam, dan aku berlindung denganMu dari azab kubur, dan aku berlindung denganMu dari fitnah Dajjal, dan aku berlindung denganMu dari fitnah kehidupan serta kematian)
 
10.3 Doa Ketiga
Doa03
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab kubur. Dan aku berlindung denganMu dari fitnah Al-Masih Dajjal. Dan aku berlindung denganMu dari fitnah kehidupan dan kematian. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari perbuatan dosa dan hutang yang tertunggak”.
Seseorang bertanya kepada Nabi s.a.w., “Mengapakah sering engkau memohon perlindungan dari hutang wahai Rasulullah”. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya seorang lelaki apabila dia berhutang, dia bercerita lalu dia berdusta, dan dia berjanji lalu dia memungkirinya)
 
10.4 Doa Keempat
Doa04
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari keburukan apa yang telah aku lakukan, dan dari keburukan apa yang belum aku lakukan)
 
10.5 Doa Kelima
Doa05
(Ya Allah, hisablah aku dengan hisab yang mudah)
 
10.6 Doa Keenam
Doa06
(Ya Allah, dengan ilmuMu terhadap perkara-perkara yang gaib dan kekuasaanMu ke atas seluruh makhluk, hidupkanlah aku selagi Engkau mengetahui kehidupan itu adalah lebih baik bagiku, dan ambillah nyawaku apabila Engkau mengetahui kematian itu adalah lebih baik bagiku. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu rasa takut terhadapMu semasa tersembunyi dan juga semasa terang-terangan. Dan aku memohon kepadaMu kalimat yang hak semasa dalam keadaan reda dan juga semasa dalam keadaan marah. Dan aku memohon kepadaMu kesederhanaan semasa fakir dan juga semasa kaya. Dan aku memohon kepadaMu kebahagiaan yang tidak lenyap. Dan aku memohon kepadaMu keseronokan yang tidak putus. Dan aku memohon kepadaMu reda selepas qada. Dan aku memohon kepadaMu kehidupan yang nyaman setelah mati. Dan aku memohon kepadaMu lazat memandang kepada wajahMu, serta kerinduan kepada perjumpaan denganMu dalam keadaan tanpa kemudaratan dan tanpa fitnah yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan keimanan, dan jadikanlah kami sebagai orang-orang yang menyampaikan petunjuk yang mendapat petunjuk)
 
10.7 Doa Ketujuh
Doa07
(Ya Allah, sesungguhnya aku, aku telah menzalimi diriku dengan kezaliman yang banyak, dan tidaklah dapat mengampuni dosa-dosa itu melainkan Engkau. Oleh kerana itu, ampunilah aku dengan pengampunan dariMu, dan kasihanilah aku. Sesungguhnya Engkau, Engkau Yang Maha Mengampuni, Yang Maha Mengasihani)
 
10.8 Doa Kelapan
Doa08
(Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu kebaikan kesemuanya, yang sementaranya dan juga yang akan datangnya, yang aku mengetahuinya dan yang tidaklah aku mengetahui. Dan aku berlindung denganMu dari keburukan kesemuanya, yang sementaranya dan juga yang akan datangnya, yang aku mengetahuinya dan yang tidaklah aku mengetahui. Dan aku memohon kepadaMu syurga dan apa yang menyebabkan mendekatkan kepadanya, dari perkataan atau perbuatan. Dan aku berlindung denganMu dari neraka dan apa yang menyebabkan mendekatkan kepadanya, dari perkataan atau perbuatan. Dan aku memohon kepadaMu kebaikan yang hambaMu dan rasulMu Muhammad pohonkan kepadaMu. Dan aku berlindung denganMu dari keburukan yang hambaMu dan rasulMu Muhammad mengambil perlindungan denganMu. Dan aku memohon kepadaMu apa yang Engkau tetapkan bagiku dari segala perkara bahawa engkau menjadikan kesudahannya sebagai haluan yang benar)
 
10.9 Doa Kesembilan
Doa09
(Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu syurga, dan aku berlindung denganMu dari neraka)
 
10.10 Doa Kesepuluh
Doa10
(Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu, ya Allah, dengan bahawasanya Engkau, Yang Maha Esa, Yang Maha Tunggal, yang segala sesuatu berhajat kepadaNya, yang tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tidak ada bagiNya persamaan sesiapa pun, agar Engkau mengampuni dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkau, Engkau Yang Maha Pengampun, Yang Maha Mengasihani)
 
10.11 Doa Kesebelas
Doa11
(Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu, dengan bahawasanya bagiMu segala puji-pujian, tiada Tuhan melainkan Engkau, Yang Maha Dermawan, Pencipta segala langit dan bumi, wahai Yang Maha Agung dan Yang Maha Pemurah, wahai Yang Maha Hidup, wahai Yang Maha Berdiri Dengan Sendirinya)
 
10.12 Doa Kedua belas
Doa12
(Ya Allah, sesungguhnya aku, berlindung denganMu dari sifat penakut, dan aku berlindung denganMu bahawa aku dikembalikan ke umur yang paling teruk, dan aku berlindung denganMu dari fitnah dunia, dan aku berlindung denganMu dari azab kubur)
 
10.13 Doa Ketiga belas
Doa13
(Ya Allah, tolonglah aku untuk mengingatiMu, dan untuk mensyukuriMu, dan untuk beribadat yang baik untukMu)
 
10.14 Doa Keempat belas
Doa14
(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, dan rezeki yang baik, dan amalan yang diterima)
 
10.15 Doa Kelima belas (Doa Penutup)
Doa15
(Ya Allah, ampunilah aku apa yang telah Dengan itu, ampunilah aku akan apa yang telah aku lakukan sebelum ini, dan apa yang aku lakukan selepas ini, dan apa yang aku rahsiakan, dan apa yang aku memperlihatkan dengan nyata, dan apa yang aku melampaui batasan, dan apa yang Engkau lebih mengetahuinya dariku. Engkaulah yang mendahulukan dan Engkaulah yang mengakhirkan. Tiadalah Tuhan melainkan Engkau)


Muat turun Bacaan Dalam Solat 10. Doa Sebelum Salam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan