Jumaat, 22 Julai 2011

Ingatlah kepada Allah, Dia akan mengingati kamu, dan bersyukurlah

Disusun oleh Abu Haniff

image
 
Oleh itu ingatilah Aku, Aku akan mengingati kamu. Dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu kufur. (Al-Baqarah 2:152) 
 
Oleh itu ingatilah kepadaKu (wahai orang-orang mukmin, dengan melakukan taat kepadaKu dan melaksanakan apa yang telah Aku wajibkan ke atas kamu, serta sentiasalah bersyukur kepadaKu dan tidak ingkar terhadapKu), Aku akan mengingati kamu (dengan pengampunanKu, belas kasihanKu, dan apa yang telah Aku janjikan kepada kamu. Dan sesungguhnya ingat Aku kepada kamu jauh lebih banyak daripada ingat kamu kepadaKu.

Di dalam sebuah hadis,1 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda bahawa Allah telah berfirman,
“Barang siapa yang mengingatiKu di dalam dirinya, Aku mengingatinya di dalam diriKu. Dan barang siapa yang mengingatiKu di dalam perhimpunan, Aku mengingatinya di dalam perhimpunan yang lebih baik darinya”.
Dan di dalam sebuah hadis yang lain,2 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda bahawa Allah telah berfirman,
“Wahai anak Adam, jika engkau mengingatiKu di dalam dirimu, Aku akan mengingatimu di dalam diriKu. Dan jika engkau mengingatiKu di dalam perhimpunan, Aku akan mengingatimu di dalam perhimpunan para malaikat. Dan jika engkau mendekatiKu dengan sejengkal, Aku akan mendekati engkau dengan satu hasta. Dan jika engkau mendekatiKu dengan satu hasta, Aku akan mendekati engkau dengan satu depa. Dan jika engkau datang kepadaKu berjalan kaki, Aku datang kepadamu berlari”).
Dan bersyukurlah kepadaKu (wahai orang-orang mukmin, supaya Aku tambah kebaikan dan nikmatKu kepada kamu. Di dalam sebuah hadis,3 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,
“Barang siapa yang Allah menganugerahkan kepadanya dengan nikmat, maka sesungguhnya Allah menyukai bahawa Dia melihat kesan nikmatNya yang Dia telah berikan kepada makhlukNya”),
dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu dengan kamu berbuat maksiat dan derhaka kepadaKu. Demikianlah Allah berjanji untuk menambah nikmat kepada orang-orang yang bersyukur, dan mengenakan azab yang amat berat kepada orang-orang yang kufur terhadap nikmatNya, sebagaimana yang Dia firmankan di dalam ayat Ibrahim 14:7,imageyang bermaksud, Dan ketika Tuhan kamu mengisytiharkan, ‘Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pastinya Aku akan menambah kepada kamu, dan sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azabKu adalah benar-benar berat’ ” ).

 


 

1 Bukhari.
2 Ahmad, Bukhari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan