Disusun oleh Abu Haniff
Hadis 6.1.1
Dari Huzaifah, bahawasanya dia pernah solat bersama-sama dengan Nabi s.a.w., dan adalah Nabi s.a.w. mengucapkan di dalam rukuknya, سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْعَظِيمِ, yang bermaksud, “Maha Mulia Tuhanku Yang Maha Agung”, dan di dalam sujudnya, سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْأَعْلَى, yang bermaksud, “Maha Mulia Tuhanku Yang Maha Tinggi”. Dan tidaklah dia melewati ayat rahmat melainkan dia berhenti padanya, lalu dia memohon. Dan tidaklah dia melewati ayat azab melainkan dia berhenti padanya, lalu dia memohon perlindungan. (Abu Daud, At-Tirmizi, An-Nasa’i)
Hadis 6.1.2
Dari Huzaifah, dia berkata, “Aku pernah solat bersama-sama dengan Nabi s.a.w. pada suatu malam, dan dia memulakan dengan surah Al-Baqarah. Aku berkata, ‘Dia akan rukuk pada ayat yang ke 100’. Kemudian dia melewatinya.
Aku berkata, ‘Dia akan solat dengannya surah Al-Baqarah ini di dalam satu rakaat’. Tetapi dia melewatinya. Maka aku berkata, ‘Dia akan rukuk dengannya surah Al-Baqarah’. Kemudian Nabi s.a.w. memulakan dengan surah An-Nisa', lalu dia membacanya.
Kemudian Nabi s.a.w. memulakan dengan surah Ali Imran, lalu dia membacanya. Nabi s.a.w. membaca dengan tidak tergesa-gesa. Apabila dia melewati ayat-ayat yang terdapat di dalamnya tasbih, dia bertasbih. Dan apabila dia melewati ayat untuk memohon, dia memohon. Dan apabila dia melewati ayat ta’awwuz, dia berta’awwuz.
Kemudian Nabi s.a.w. rukuk, dan dia membaca, سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْعَظِيمِ, yang bermaksud, ‘Maha Suci Tuhanku Yang Maha Agung’. Maka adalah rukuknya sama lama dengan berdirinya. Kemudian Nabi s.a.w. mengucapkan, سَمِعَ ﭐللهُ لِمَن حَمِدَهُ, yang bermaksud, ‘Allah mendengar orang yang memujiNya’.
Kemudian Nabi s.a.w. berdiri dengan lamanya, hampir selama dengan rukuk. Kemudian Nabi s.a.w. sujud, dan dia mengucapkan, سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْأَعْلَى, yang bermaksud, ‘Maha Mulia Tuhanku Yang Maha Tinggi’. Maka adalah sujudnya hampir sama lamanya dengan berdirinya”.
Perawi berkata: Dan di dalam hadis Jarir mengandungi penambahan, “Dan dia mengucapkan, ‘سَمِعَ ﭐللهُ لِمَن حَمِدَهُ، رَبَّنَا لَكَ ﭐلْحَمْدُ’ ”. (Muslim, At-Tirmizi, An-Nasa’i, Ibnu Majah)
Hadis 6.1.3
Dari Huzaifah Al-Yaman, bahawasanya dia mendengar Rasulullah s.a.w. mengucapkan apabila dia rukuk, “سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْعَظِيمِ”, sebanyak 3 kali. Dan apabila Rasulullah s.a.w. sujud, dia mengucapkan, “سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْأَعْلَى”, sebanyak 3 kali. (Ibnu Majah, Abu Daud)
Hadis 6.2
Dari Qatadah, dari Mutorrif bin Abdullah bin Asy-Syukhair, bahawa Aisyah pernah memberitahu kepadanya, bahawa Rasulullah s.a.w., adalah dia mengucapkan di dalam rukuknya dan sujudnya, سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ ﭐلْمَلاَئِكَةِ وَالرُّوْحِ, yang bermaksud, “Maha Mulia lagi Maha Qudus Tuhan para malaikat dan roh”. (Muslim, Abu Daud, An-Nasa’i, Ad-Daraqutni, Al-Baihaqi, Ahmad)
Hadis 6.3
Dari Aisyah r.a., dia berkata, “Adalah Nabi s.a.w., dia banyak mengucapkan di dalam rukuknya dan sujudnya,
yang bermaksud, ‘Maha Mulia Engkau. Ya Allah, Tuhan kami, dan dengan pujianMu. Ya Allah, ampunilah aku’. Nabi s.a.w. menginterpretasikan Al-Quran”. (Bukhari, Muslim, Abu Daud, An-Nasa’i, Ibnu Majah, Al-Baihaqi, Ahmad)
Adapun yang dimaksudkan dengan Nabi s.a.w. menginterpretasikan Al-Quran ialah Nabi s.a.w. menginterpretasi dan mematuhi perintah Allah yang terdapat di dalam firmanNya di dalam ayat An-Nasr 110:3,
yang bermaksud, “Maka bertasbihlah dengan pujian Tuhanmu. Dan mintalah ampun kepadaNya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima Taubat”.
Hadis 6.4
Dari Ali bin Abu Talib r.a., dia berkata, “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila dia berdiri untuk solat, dia membesarkan Allah dengan mengucapkan takbir, kemudian dia mengucapkan,
yang bermaksud, ‘Aku hadapkan wajahku kepada yang menciptakan semua langit dan bumi ini sebagai orang yang cenderung kepada agama yang hak, lagi menyerah diri kepada Allah. Dan tidaklah aku dari kalangan orang-orang musyrik.
Sesungguhnya solatku, penumpuanku, kehidupanku, matiku adalah kepunyaan Allah, Tuhan semesta alam, tiada sekutu bagiNya. Dan dengan demikianlah aku telah diperintahkan, dan aku adalah orang yang paling segera menyerah diri kepada Allah.
Ya Allah, Engkaulah Yang Menguasai, tiadalah tuhan melainkan Engkau. Engkaulah Tuhanku dan aku adalah hambaMu. Aku telah menzalimi diriku sendiri dan aku mengakui akan dosaku. Maka ampunilah dosa-dosaku kesemuanya. Sesungguhnya tiadalah yang dapat mengampuni dosa-dosa melainkan Engkau.
Dan berikanlah aku petunjuk kepada akhlak yang paling baik. Tiadalah yang dapat memberi petunjuk kepada yang paling baiknya melainkan Engkau. Dan hindarkanlah dariku yang buruknya. Tiadalah yang dapat menghindarkan diriku yang buruknya melainkan Engkau.
Di sini aku untuk berkhidmat kepadaMu dan untuk menyenangkan hatiMu. Dan kebaikan itu kesemuanya adalah di dalam tanganMu, dan keburukan itu tiada padaMu. Aku adalah menerusiMu dan kepadaMu. Maha Berkat Engkau dan Maha Tinggi Engkau. Aku memohon keampunan dariMu dan aku bertaubat kepadaMu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. rukuk, dia mengucapkan,
yang bermaksud, ‘Ya Allah, kepadaMu aku rukuk, dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerah diriku. Pendengaranku, dan penglihatanku, dan otakku, dan tulang-tulangku, dan urat-uratku merendah diri kepadaMu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. bangkit, dia mengucapkan,
yang bermaksud, ‘Allah mendengar kepada orang yang memujiNya. Wahai Tuhan kami, dan kepunyaanMulah puji-pujian itu, memenuhi segala langit dan bumi, dan memenuhi apa yang di antara keduanya, dan memenuhi apa yang Engkau kehendaki selepas itu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. sujud, dia mengucapkan,
yang bermaksud, ‘Ya Allah, kepadaMu aku sujud, dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerah diriku. Wajahku bersujud kepada yang menjadikannya dan membentuknya, maka amat baik sekali bentuknya. Dan Dia membuka pendengaranku dan penglihatanku. Dan Maha Berkat Allah, yang terbaik dari segala pencipta-pencipta’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. mengucapkan salam solat, dia berdoa
yang bermaksud, ‘Ya Allah, ampunilah aku apa yang telah Dengan itu, ampunilah aku akan apa yang telah aku lakukan sebelum ini, dan apa yang aku lakukan selepas ini, dan apa yang aku rahsiakan, dan apa yang aku memperlihatkan dengan nyata, dan apa yang aku melampaui batasan, dan apa yang Engkau lebih mengetahuinya dariku. Engkaulah yang mendahulukan dan Engkaulah yang mengakhirkan. Tiadalah Tuhan melainkan Engkau’ ”. (Abu Daud, Muslim, At-Tirmizi, Ahmad, Ad-Daraqutni, Al-Baihaqi)
Hadis 6.5
Dari Auf bin Malik Al-Asyja’i, dia berkata, “Aku pernah berdiri solat bersama-sama Rasulullah s.a.w. pada suatu malam. Maka dia berdiri, lalu dia membaca surah Al-Baqarah. Tidaklah dia melewati dengan suatu ayat rahmat melainkan dia berhenti lalu memohon, dan tidaklah dia melewati dengan suatu ayat azab melainkan dia berhenti lalu dia memohon perlindungan”. Auf bin Malik Al-Asyja’i berkata, “Kemudian dia rukuk dengan kadar sebagaimana berdirinya. Dia berkata di dalam rukuknya,
yang bermaksud, ‘Maha Mulia Yang memiliki Keperkasaan, dan Kuasa Memerintah, dan Keagungan, dan Kehebatan’. Kemudian dia sujud dengan kadar sebagaimana berdirinya. Kemudian dia mengucapkan di dalam sujudnya seperti yang demikian itu. Kemudian dia berdiri lalu dia membaca Surah Ali Imran, kemudian dia membaca surah demi surah”. (Abu Daud. An-Nasa’i, Ahmad)
Hadis 6.6
Ibnu Juraij berkata, “Aku berkata kepada Atha’, ‘Bagaimanakah engkau ucapkan di dalam rukuk’. Dia berkata, ‘Adapun bacaannya ialah, ‘سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ، لَا إِلٰهَ إِلَّا أَنتَ’ yang bermaksud: Maha Mulia Engkau dan dengan pujianMu, tiada Tuhan melainkan Engkau.
Maka Ibnu Abi Mulaikah telah mengkhabarkan kepadaku dari Aisyah r.a., dia berkata, ‘Aku kehilangan Nabi s.a.w. pada suatu malam. Lalu aku beranggapan bahawa dia telah pergi kepada sebahagian dari isteri-isterinya. Maka aku keluar menyiasat, kemudian aku kembali.
Dan pada masa itu dia sedang rukuk atau sedang sujud, mengucapkan: سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ، لَا إِلٰهَ إِلَّا أَنتَ. Aku berkata: Dengan ayahku, engkau, dan ibuku, sesungguhnya aku benar-benar di dalam satu kekhuatiran, sedangkan sesungguhnya engkau benar-benar di dalam keadaan selainnya’. (Muslim, An-Nasa’i)
Hadis 6.7
Dari Hilal bin Yisaf, dia berkata, “Aisyah r.a. pernah berkata, ‘Aku kehilangan Rasulullah s.a.w. dari katilnya, lalu aku mula mencarinya, dan aku menganggap bahawa dia mendatangi sebahagian isteri-isterinya. Lalu tanganku tersentuh dia, sedangkan dia sedang dalam keadaan sujud, dan dia mengucapkan:
yang bermaksud: Ya Allah, ampunilah aku akan apa yang aku sembunyikan dan apa yang aku perlihatkan’”. (An-Nasa’i)
Hadis 6.8
Dari Ibnu Abbas r.a., dia berkata, “Aku pernah bermalam di rumah ibu saudaraku, Maimunah. Lalu aku memperhatikan bagaimana Rasulullah s.a.w. solat”. Ibnu Abbas r.a. berkata, “Maka Rasulullah s.a.w. bangun dan dia buang air kecil. Kemudian dia membasuh wajahnya dan kedua telapak tangannya. Kemudian dia tidur.
Kemudian dia bangun menuju ke balang air lalu dia melonggarkan tali pengikatnya. Kemudian dia menuangkan air ke dalam besen, lalu dia menonggengkan besen itu dengan tangannya ke arah dirinya. Kemudian dia berwuduk dengan wuduk yang baik di antara dua wuduk.
Kemudian dia berdiri lalu dia solat. Dan aku datang lalu aku berdiri di sisinya. Dan aku berdiri itu di sebelah kirinya”. Ibnu Abbas r.a. berkata, “Lalu dia memegang aku, dan dia membuat aku berdiri di sebelah kanannya. Dan solat Rasulullah s.a.w. selesai dengan 13 rakaat.
Kemudian dia tidur sehingga berdengkur, dan adalah kami mengetahuinya apabila dia tidur dengan dengkurannya. Kemudian dia keluar untuk solat, lalu dia solat. Dan dia mengucapkan di dalam solatnya atau di dalam sujudnya,
yang bermaksud, ‘Ya Allah, jadikanlah di dalam kalbuku cahaya, dan di dalam pendengaranku cahaya, dan di dalam penglihatanku cahaya. Dan di sebelah kananku cahaya, dan di sebelah kiriku cahaya, dan di hadapanku cahaya, dan di belakangku cahaya, dan di atasku cahaya, dan di bawahku cahaya. Dan jadikanlah bagiku cahaya, atau Rasulullah s.a.w. mengucapkan dan jadikanlah aku cahaya’. (Muslim, Ahmad)
Hadis 6.9
Dari Ibnu Abbas r.a., dia berkata, “Aku pernah bermalam di rumah ibu saudaraku, Maimunah binti Al-Harith, dan Rasulullah s.a.w. juga bermalam di sana. Lalu aku melihat dia berdiri untuk menunaikan hajatnya. Maka dia membawa sebuah balang air lalu dia melepaskan tali pengikatnya. Kemudian dia berwuduk di antara dua wuduk. Kemudian dia membawa hamparannya, kemudian dia tidur.
Kemudian dia bangun lagi, lalu dia membawa membawa balang air itu dan dia melepaskan tali pengikatnya. Kemudian dia berwuduk dengan wuduk yang ianya adalah wuduk. Kemudian dia berdiri untuk solat, dan dia mengucapkan di dalam sujudnya,
yang bermaksud, ‘Ya Allah, jadikanlah di dalam kalbuku cahaya, dan jadikanlah di dalam pendengaranku cahaya, dan jadikanlah di dalam penglihatanku cahaya. Dan jadikanlah dari bawahku cahaya, dan jadikanlah dari atasku cahaya, dan di sebelah kananku cahaya, dan di sebelah kiriku cahaya. Dan jadikanlah hadapanku cahaya, dan jadikanlah belakangku cahaya. Dan tambahkanlah bagiku cahaya’.
Kemudian Rasulullah s.a.w. tidur sesungguhnya dia berdengkur. Dan Bilal datang kepadanya lalu membangunkannya untuk solat”. (An-Nasa’i)
Hadis 6.10
Dari Abu Hurairah r.a., dari Aisyah r.a., dia berkata, “Aku kehilangan Rasulullah s.a.w. pada suatu malam dari hamparannya. Maka aku mencarinya, lalu tanganku tersentuh bahagian perut telapak kakinya, sedang adalah dia di dalam masjid, dan keduanya dalam keadaan menegak, dan dia mengucapkan,
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keridhaanMu dari kebencianMu, dan dengan kemaafanMu dari hukumanMu. Tidaklah dapat aku mengira pujian ke atas diriMu. Engkau adalah sebagaimana pujianMu kepada diriMu’ ”. (Muslim, Abu Daud)
Muat turun Penjelasan Bacaan Dalam Solat - 6. Sujud
Tiada ulasan:
Catat Ulasan