Ahad, 3 Jun 2012

Penjelasan Bacaan Dalam Solat - 7. Duduk Di Antara Dua Sujud

Disusun oleh Abu Haniff

 

Hadis 7.1

Dari Ibnu Abbas r.a., bahawasanya Nabi s.a.w., adalah dia mengucapkan di antara dua sujud,

Duduk01

yang bermaksud, “Ya Allah, ampunilah aku, dan kasihanilah aku, dan berikanlah aku kesejahteraan, dan berikanlah aku petunjuk, dan berikanlah aku rezeki”. (Abu Daud)

 

Hadis 7.2

Dari Ibnu Abbas r.a., bahawasanya Nabi s.a.w., adalah dia mengucapkan di antara dua sujud,

Duduk02

yang bermaksud, “Ya Allah, ampunilah aku, dan kasihanilah aku, dan cukupilah aku, dan berikanlah aku petunjuk, dan berikanlah aku rezeki”. (At-Tirmizi)

 

Hadis 7.3

Dari Ibnu Abbas r.a., bahawasanya Nabi s.a.w., adalah dia mengucapkan di antara dua sujud di dalam solat malam,

Duduk03

yang bermaksud, “Tuhanku, ampunilah aku, dan kasihanilah aku, dan cukupilah aku, dan berikanlah aku rezeki, dan angkatkanlah darjatku”. (Ibnu Majah)

 

Hadis 7.4

Dari Ibnu Abbas r.a., dia berkata, “Aku pernah bermalam di rumah ibu saudaraku, Maimunah. Dan Nabi s.a.w. bangun dari tidurnya”. Maka Ibnu Abbas r.a. menyebut hadis tentang solat Nabi s.a.w., dia berkata, “Adalah apabila Nabi s.a.w. mengangkat kepalanya dari sujud, dia mengucapkan,

Duduk04

yang bermaksud, “Tuhanku, ampunilah aku, dan kasihanilah aku, dan cukupilah aku, dan angkatkanlah darjatku, dan berikanlah aku rezeki, dan berikanlah aku petunjuk”. (Al-Baihaqi)

 

Hadis 7.5

Dari Huzaifah, bahawasanya dia pernah solat bersama-sama dengan Rasulullah s.a.w. pada suatu malam, dan dia mendengar Rasulullah s.a.w. apabila bertakbir, Rasulullah s.a.w. mengucapkan, ‘ذُوﭐلْمَلَكُوتِ وَﭐلْجَبَرُوتِ وَﭐلْكِبْرِيَاءِ وَﭐلْعَظَمَة اَللهُ أَكْبَرُ’. Dan adalah Rasulullah s.a.w. mengucapkan di dalam rukuknya, ‘سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْعَظِيمِ’. Dan apabila Rasulullah s.a.w. mengangkatkan kepalanya dari rukuk, dia mengucapkan, ‘لِرَبِّيَ ﭐلْحَمْدُ، لِرَبِّيَ ﭐلْحَمْدُ’, yang bermaksud, ‘Bagi Tuhankulah segala puji-pujian itu, bagi Tuhankulah segala puji-pujian itu’, dan di dalam sujudnya, ‘سُبْحَانَ رَبِّيَ ﭐلْأَعْلَى’, dan di dalam di antara dua sujud, ‘رَبِّ ﭐغْفِرْ لِي رَبِّ ﭐغْفِرْ لِي’. Dan adalah berdirinya, dan rukuknya, dan apabila dia mengangkat kepalanya dari rukuk, dan sujudnya, dan yang di antara dua sujud adalah lamanya hampir sama. (An-Nasa’i, Abu Daud)

 

Muat turun Penjelasan Bacaan Dalam Solat 7. Duduk Di Antara Dua Sujud

Tiada ulasan:

Catat Ulasan