Selasa, 12 Julai 2011

Munafik – 1: orang-orang munafik tulen

Disusun oleh Abu Haniff

imagePerumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api. Maka setelah ia menerangi apa yang di sekelilingnya, Allah membawa pergi cahaya mereka, dan meninggalkan mereka dalam kegelapan-kegelapan. Tidaklah mereka dapat melihat. Pekak, bisu, buta. Maka tidaklah mereka dapat kembali. (Al-Baqarah 2:17-18) 

Perumpamaan mereka (orang-orang munafik yang membeli kesesatan dengan petunjuk, menjadi buta setelah dapat melihat, atau mereka yang kufur setelah beriman) adalah seperti orang yang menyalakan api (di dalam kegelapan. Mereka ini adalah orang-orang munafik dari golongan pertama dari dua golongan orang-orang munafik. Golongan orang-orang munafik yang pertama ini adalah munafik tulen yang diumpamakan sebagai sekumpulan musafir yang tersesat jalan, lalu mereka menyalakan api yang menerangi jalan yang mesti dilalui. Yakni mereka ini pada mulanya adalah berada di dalam kegelapan kemusyrikan, lalu mereka menyalakan api, iaitu mereka memeluk Islam, di mana Islam diumpamakan dengan sifat api yang menerangi).

Maka setelah ia (yakni api itu) menerangi apa yang di sekelilingnya (yang dipenuhi dengan kekotoran dan duri, mereka pun dapat melihat jalan yang mesti dilalui dan dapat menghindar segala kekotoran dan duri itu. Dengan itu mereka mengetahui yang mana halal dan yang mana haram, yang mana baik dan yang mana buruk.

Tetapi tiba-tiba cahaya api itu padam, sehingga mereka berada di dalam kegelapan yang pekat, tidak dapat melihat bahaya yang ada di hadapan mereka. Yakni mereka tiba-tiba menjadi kafir, meragui ajaran Islam, tidak lagi mengetahui yang mana halal dan yang mana haram, yang mana baik dan yang mana buruk.

Di dalam ayat Al-Munafiqun 63:3, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Yang demikian itu adalah kerana bahawasanya mereka telah beriman, kemudian mereka kufur, lalu ditutup rapat-rapat hati mereka. Maka tidaklah mereka memahami tentang fekah dan tauhid”. Oleh itu) Allah membawa pergi cahaya mereka (yakni menghilangkan iman mereka. Dengan itu putuslah kebersamaan di antara Allah dengan orang-orang munafik ini. Kebersamaan yang khusus yang hanya wujud di antara orang mukmin dengan Allah, kerana Allah berserta orang-orang mukmin sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat An-Nahl 16:128,imageyang bermaksud, “Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang takutkan Allah, dan orang-orang yang mereka itu adalah orang-orang yang berbuat ihsan”.

Dan juga sebagaimana firman Allah di dalam ayat Al-Baqarah 2:153,imageyang bermaksud, “Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar”. Maka, untuk orang-orang munafik, tidaklah mereka mendapat bahagian sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat At-Taubat 9:40,imageyang bermaksud, “Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita”, dan tidak juga sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Asy-Syu'ara' 26:62,imageyang bermaksud, “Sesungguhnya Tuhanku bersamaku, Dia akan memberi petunjuk kepadaku”.

Dan adapun Allah, tidaklah Dia berfirman bahawa Dia membawa pergi api mereka, tetapi Dia hanya membawa pergi cahaya mereka, kerana sesungguhnya api itu mempunyai dua unsur, iaitu unsur yang menerangi yang datang dari cahaya dan unsur yang membakar yang datang dari bara api. Maka Allah membiarkan bara api yang membahayakan itu masih bersama mereka dengan dibiarkan keragu-raguan dan kebimbangan menggelegak di dalam hati mereka) dan meninggalkan mereka dalam kegelapan-kegelapan (kesesatan, keingkaran dan kekufuran.

Adapun perkataan kegelapan-kegelapan, yang diterjemahkan dari kalimat ظُلُمَاتٌ  , adalah dalam bentuk jamak, iaitu jamak bagi kalimatظُلْمٌ   . Ini adalah untuk menunjukkan bahawa kegelapan-kegelapan itu banyak ragamnya. Ada kegelapan hawa nafsu, ada kegelapan penyelewengan dan kesesatan, ada kegelapan keangkuhan dan keterlaluan, ada kegelapan kelemahan dan kehinaan, ada kegelapan keraguan dan kegelisahan, dan bermacam-macam kegelapan yang tidak terhitung banyaknya, yang kesemuanya adalah batil.

Sebaliknya lafazنُورٌ , yang membawa maksud cahaya, disebut dalam bentuk mufrad untuk menunjukkan bahawa kebenaran itu hanya satu tidak berbilang-bilang, iaitu siratal mustaqim, yang tiada jalan lain yang dapat membawa kepadaNya. Jalan ini ialah menyembah Allah semata tanpa menyekutukanNya, mengikut cara yang disyariatkan Allah melalui lisan RasulNya, bukan mengikut hawa nafsu atau bidaah, dan bukan melalui jalan orang-orang yang keluar dari apa yang diturunkan Allah kepada RasulNya, berupa petunjuk dan agama yang hak, yang bebeza dengan jalan-jalan kebatilan yang banyak dan bercabang-bercabang.

Kerana itulah Allah memfirmankan kebenaran di dalam bentuk mufrad dan kebatilan di dalam bentuk jamak, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Al-Baqarah 2:257,imageyang bermaksud, “Allah adalah Wali orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan-kegelapan kepada cahaya. Dan orang-orang yang kufur, aulia mereka ialah taghut.  Ia mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan-kegelapan”.

Dan sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Al-An'am 6:153,imageyang bermaksud, “Dan bahawasanya ini adalah jalanku yang lurus. Maka ikutilah ia, dan janganlah kamu mengikut jalan-jalan yang dibimbangkan menjadi terpisah kamu dari jalanNya”.

Di dalam sebuah hadis,1 diriwayatkan Rasulullah s.a.w. pernah melukis satu garisan dengan tangannya di tanah, kemudian dia bersabda,
“Ini adalah jalan Allah yang lurus”. Dan Rasulullah s.a.w. melukis di kanannya dan di kirinya, kemudian dia bersabda, “Ini adalah jalan-jalan yang tiadalah darinya satu jalan melainkan di atasnya terdapat syaitan yang menyeru kepadanya”.
Kemudian Rasulullah s.a.w. membaca ayat Al-An'am 6:153. Maka setelah Allah membawa pergi cahaya mereka, yakni menghilangkan iman mereka, putuslah kebersamaan di antara Allah dengan mereka).

Tidaklah mereka dapat melihat (jalan petunjuk untuk mereka menuju kepada kebaikan, dan tidaklah pula mereka mengetahui jalan itu walaupun di sekeliling mereka mendapat cahaya. Mereka itu) pekak, bisu, buta. (Tiga pintu untuk menerima petunjuk ini telah ditutup bagi mereka, sehingga hati mereka tidak dapat mendengar, tidak dapat memahami atau memikirkan, dan tidak dapat melihat apa yang bermanfaat bagi mereka.

Di dalam ayat Al-A'raf 7:179, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan sesungguhnya Kami telah ciptakan untuk Neraka Jahanam, bilangan yang ramai dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tidaklah mereka memahami dengannya, dan mereka mempunyai mata, tidaklah mereka melihat dengannya, dan mereka mempunyai telinga, tidak mereka mendengar dengannya. Mereka itu adalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itu adalah orang-orang yang lalai”.

Dan di dalam ayat Fussilat 41:44, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan orang-orang yang tidak beriman, pada telinga mereka terdapat kepekakan, sedang Al-Quran terhadap mereka adalah kebutaan. Mereka itu adalah dipanggil dari tempat yang jauh”.

Yakni di telinga mereka ada kepekakan yang menghalang mereka dari mendengar Al-Quran. Dan cahaya kebenaran Al-Quran yang sangat terang membuat mereka buta. Allah membutakan hati mereka sehingga mereka tidak dapat memahami. Dan mereka dipanggil dari tempat yang jauh, seperti binatang ternak yang tidak dapat memahami melainkan sebagai seruan dan panggilan.

Sesungguhnya petunjuk itu masuk ke dalam diri seseorang hamba melalui tiga pintu.

Pertama: dari apa yang didengar dengan telinganya, tetapi telinganya tertutup oleh kepekakan, tidak dipergunakan untuk mendengar petunjuk dan ayat-ayat Allah.

Kedua: dari apa yang difikirkan dengan hatinya, tetapi hatinya tertutup oleh kebisuan, tidak dipergunakan untuk memahami ayat-ayat Allah. Kebisuan itu pula ada dua jenis. Kebisuan hati dan kebisuan lidah, sebagaimana pembicaraan itu ada pembicaraan hati dan pembicaraan lidah. Dan yang paling parah di antara keduanya ialah kebisuan hati, sebagaimana kepekakan dan kebutaan hati adalah lebih parah dari kepekakan telinga dan kebutaan mata.

Ketiga: dari apa yang dilihat dengan matanya, tetapi matanya tertutup oleh kebutaan, tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kekuasan Allah. Di dalam ayat Al-Ahqaf 46:26, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan Kami telah menjadikan untuk mereka pendengaran, dan penglihatan, dan hati. Lalu tidaklah memberi manfaat terhadap mereka pendengaran mereka, dan juga penglihatan mereka, dan juga hati mereka untuk sesuatu apabila adalah mereka mengingkari ayat-ayat Allah” ).

Maka tidaklah mereka (orang-orang munafik tulen itu) dapat kembali (kepada iman dan cahaya kebenaran sebagaimana sedia kala ketika mereka masih beriman, dan ketika mereka masih dapat mendengar dan melihat.

Sesungguhnya jika Allah menghendaki untuk memberi petunjuk kepada seorang hamba, maka Dia menjadi hati, pendengaran dan penglihatannya, dan jika Allah menghendaki untuk menyesatkannya, maka Dia membuatnya bisu, tuli dan buta. Hanya dari Dialah datangnya taufik). 

 

 


 

1 Ahmad, Al-Hakim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan