Selasa, 12 Julai 2011

Tafsir Ayat Kursi – Bahagian 1

 
Disusun oleh Abu Haniff
image  Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Hidup, Yang Berdiri SendiriNya.

Allah, (nama yang Allah khususkan bagi zatNya Yang Maha Tinggi, Yang Maha Perkasa lagi Yang Maha Agung, Tuhan semesta alam. Dia mensifatkan zatNya dengan nama ini, mendahulukan nama ini di atas nama-namaNya yang lain, dan menyandarkan seluruh sifat-sifatNya kepada nama ini, sebagaimana firmanNya di dalam ayat Al-Hasyr 59:22-24,imageyang bermaksud, “Dialah Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang mengetahui apa saja yang ghaib dan juga yang terang. Dialah Yang Maha Pemurah, Yang Maha Mengasihani. Dialah Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Menguasai, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Maha Mengurniakan Keamanan, Yang Maha Melindungi, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuat, Yang Maha Mengatasi Segala Kebesaran. Maha Suci Allah dari apa yang mereka mempersekutukan. Dialah Allah Yang Maha Mencipta, Yang Maha Membuat, Yang Maha Membentuk. BagiNyalah asmaa-ul-husna. Apa yang di segala langit dan bumi bertasbih kepadaNya. Dan Dialah Yang Maha Perkasa, Yang Maha Bijaksana”.

Kemudian mengalir nama-namaNya yang lain, dan semua nama-nama yang lain itu adalah sifat-sifat yang dimiliki oleh Allah, sebagaimana firman Allah di dalam ayat Al-A'raf 7:180,imageYang bermaksud, “Dan kepunyaan Allahlah Asma-ul-Husna itu, maka berdoalah kepada Dia dengannya”. Dan sebagaimana firmanNya di dalam ayat Al-Isra’ 17:110,imageYang bermaksud, “Katakanlah, ‘Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Mana-mana saja yang kamu serukan, sesungguhnya bagiNyalah Asmaa-ul-Husna’ ”. Dan sebagaimana firmanNya di dalam ayat Taha 20:8imageYang bermaksud, “Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, kepunyaanNyalah Asma-ul-Husna.

Di dalam sebuah hadis,1 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,
Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, 100 kecuali satu. Barang siapa yang mengiranya, ia akan masuk syurga. Dan Dia witir, iaitu tunggal, dan Dia mencintai yang witir, iaitu angka ganjil”.
Walau bagaimanapun, Asma-ul-Husna itu tidaklah hanya terbatas kepada 99 sahaja. Dalilnya ialah seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sebuah hadis,2 “Tidaklah seseorang itu tertimpa kesusahan, dan tidaklah pula kese­dihan, lalu ia mengucapkan doa berikut,imageyang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hamba lelakiMu, anak hamba perempuanMu. Ubun-ubunku adalah di dalam tanganMu,  hukumMu berlangsung terhadap diriku, keadilanlah yang Engkau tetapkan ke atas diriku. Aku memohonkan kepada Engkau dengan semua nama yang Engkau miliki, yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau yang Engkau telah turunkannya di dalam kitabMu, atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu, atau yang Engkau menyimpannya di dalam ilmu ghaib yang berada denganMu, bahawa jadikanlah Al‑Quran yang agung ini sebagai penghibur kalbuku, dan cahaya dadaku, dan penghapus dukaku, dan penghapus kesusahanku’, melainkan Allah akan menghapuskan kesedihannya dan kesusahannya, dan Allah akan menggantikan tempatnya dengan kegembiraan”.

Seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w., “Wahai Rasulullah, apakah kami harus mempelajarinya”. Rasulullah s.a.w. menjawab, “Ya, sewajarnya bagi setiap orang yang mendengarnya bahawa ia mempelajarinya”. Imam Abu Bakar bin Arabi di dalam kitabnya Al-Ahwazi fi Syarhit Turmizi menyebut bahawa sebahagian ulama ada yang menghimpun nama-nama Allah dari Al-Quran dan Sunnah sampai 1,000 banyaknya.

Sesungguhnya hanya Dia saja yang memiliki segala nama yang menunjukkan erti terbaik dan sifat yang paling sempurna itu. Asma-ul-Husna merupakan penjelasan dan penerangan sifat-sifat ketuhanan yang terkandung di dalam nama ini, iaitu Allah. Dan nama ini, iaitu Allah, secara mutlak memiliki segala kesempurnaan, segala puji-pujian, segala puji kesyukuran, segala keluhuran, segala kemuliaan, segala keagungan, dan segala keindahan.

Tidaklah nama ini dizikirkan dalam keadaan sedikit melainkan akan diperbanyakkanNya. Tidak pula di kala takut melainkan dihilangkanNya ketakutan itu. Tidak pula ketika kesusahan melainkan dibuangkanNya kesusahan itu. Tidak pula dalam keadaan sedih dan cemas melainkan dipadamkanNya kesedihan dan kecemasan itu. Tidak pula semasa kesempitan melainkan diperlapangkanNya. Tidak pula dalam keadaan lemah melainkan diperkuatkanNya.

Tidak pula dalam keadaan hina melainkan dijadikanNya mulia. Tidak pula dalam keadaan miskin melainkan dijadikanNya kaya. Tidak pula dalam keadaan liar melainkan dijinakkanNya. Tidak pula dalam keadaan kalah melainkan dijadikanNya menang. Tidak pula dalam keadaan bahaya melainkan dihapuskan bahaya itu. Dan tidak pula seseorang yang ingin lari dari rumah melainkan Dia membatalkan keinginan itu.

Inilah nama yang dengannya dapat menghilangkan berbagai kesusahan. Dengan nama ini turunnya keberkatan. Dengan nama ini termakbulnya doa-doa. Dengan nama ini terbongkarnya kebohongan. Dengan nama ini tertolaknya kejahatan. Dan dengan nama ini datangnya kebaikan. Inilah nama yang ditegakkan segala langit dan bumi.

Dengan nama ini diturunkan Al-Quran. Dengan nama ini diutuskan semua para rasul. Dengan nama ini ditegakkan beberapa syariat. Dengan nama ini disyariatkan jihad. Dengan nama ini seorang khalifah terbagi dalam pimpinan yang bahagia dan pimpinan yang malang. Dengan nama ini hari kiamat menjadi nyata, dan hari kiamat ditetapkan. Dengan nama ini mizan diletakkan dengan lurus, titian dipasang, dan bangunan syurga dan neraka didirikan.

Dengan kebenaran nama ini para rasul diutuskan. Berasal dari nama ini terdapat pertanyaan di dalam kubur, dan pertanyaan di hari kebangkitan, dan di hari kiamat. Kerana nama ini terjadi pertengkaran, dan pada nama ini pula terdapat tempat peradilan. Di dalam nama ini terdapat perlindungan dan keadilan. Dengan nama ini seseorang akan merasa kebahagiaan setelah ia mengenalNya dan menunaikan hak-hakNya.

Dengan nama ini pula seseorang menjadi malang kerana tidak mengenalNya, dan kemudian tidak menunaikan hak-hakNya. Nama ini adalah rahsia penciptaan dan perintah. Dan kerana nama ini keduanya ditegakkan dan ditetapkan. Dan kepada nama ini pula keduanya akan kembali. Tidak ada satu pun ciptaan, tidak pula perintah, tidak pula pahala, dan tidak pula seksaan, melainkan semuanya berasal dari nama ini dan akan kembali kepada nama ini.

Sesungguhnya nama ini tiada apa atau sesiapa selainnya Allah yang pernah memakainya, sama ada di zaman jahiliah atau di masa Islam. Nama ini hanyalah tertentu bagi Zat yang memiliki keistimewaan yang keistimewaan itu tidak akan terdapat pada segala sesuatu selainnya Allah. Atau apakah ada sesuatu yang bernama Allah selainnya Allah. Atau apakah ada seseorang yang berhak ke atas nama-nama dan sifat-sifat yang sempurna sebagaimana yang Dia menyifati diriNya dengannya dan hanya dimiliki olehNya, sebagaimana yang Dia firmankan di dalam ayat Maryam 19:65imageyang bermaksud, “Tuhan segala langit dan bumi, dan apa yang di antara keduanya. Maka sembahlah Dia, dan menjadi sabarlah terhadap penyembahanNya. Apakah engkau mengetahui Dia mempunyai sesiapa yang senama”. Sesungguhnya Allah), tiada Tuhan (yang berhak disembah dalam pengagungan dan kecintaan) melainkan Dia, (yang uluhiyah atau hak untuk disembah itu adalah hanya khusus untukNya, dan demikianlah juga ubudiyah, iaitu peribadatan atau pengabdian itu adalah hanya untukNya. Tiada tuhan atau sembahan lain yang berhak memilikinya. Hanya Dia yang satu-satunya berhak disifati sedemikian, yang tidak tercemar walau sedikit pun dengan apa-apa ketidaksempurnaan, dan Yang Maha Tinggi.

Sesungguhnya Maha Esa Dia dalam rububiyyah dan uluhiyyah. Dan bahawasanya segala apa yang selainNya adalah milikNya dan makhlukNya. Tidaklah Dia mempunyai sekutu di dalam kekuasaan dan kerajaan. Dengan itu tidak berguna beribadat kepada selainNya, kerana yang diibadatkan dari selainNya adalah milikNya.

Dan tidaklah bermakna menyekutukanNya di dalam kekuasaanNya, kerana setiap yang diagungkan dari selainNya adalah makhlukNya. Semua tuhan-tuhan yang lain, sama ada di bumi atau di langit, tidaklah mereka itu berhak disembah. Mereka dipanggil sebagai tuhan, tetapi mereka tidak langsung berhak disembah sebagaimana Allah, Tuhan semesta alam, berhak disembah. Di dalam ayat Al-Baqarah 2:21-22, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Wahai manusia, sembahlah Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang sebelum kamu, semoga kamu bertakwa. Yang telah menjadikan bagi kamu bumi sebagai hamparan tempat berehat, dan langit sebagai kanopi, dan Dia telah menurunkan dari langit, air. Kemudian Dia telah mengeluarkan dengannya buah-buahan sebagai rezeki bagi kamu. Oleh itu janganlah kamu jadikan bagi Allah tandingan, sedangkan kamu mengetahui”.

Yakni kamu mengetahui bahawa Dia tidak mempunyai tandingan, dan bahawa hanya Dia yang berhak disembah. Kalaulah demikian halnya bahawa Allahlah yang menciptakan manusia dari yang pertama hingga yang terakhir, dan yang menciptakan langit serta bumi dan apa yang di antara keduanya, dan yang menurunkan hujan, dan yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, dan yang mengeluarkan buah-buahan yang menjadi rezeki bagi para hambaNya, maka sangatlah tidak wajar jika manusia menyekutukan Allah dengan yang selainNya, padahal mereka sendiri mengetahui bahwa yang selainNya tidak dapat melakukan sesuatu pun dari hal-hal yang tersebut di atas dan lainnya.

Dan tidaklah pula hanya memadai bagi seseorang itu mengakui bahawa Allahlah yang menciptakan, dan yang menghidupkan, dan yang mematikan, dan yang memberi rezeki, dan sebagainya, kerana sesungguhnya orang-orang kafir, mereka juga mengakui yang sedemikian itu, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Az-Zukhruf 43:87,imageyang bermaksud, “Dan sesungguhnya jika engkau menyoal mereka, siapakah yang telah menciptakan mereka, pastinya mereka akan berkata, Allah. Dan sebagaimana firman Allah di dalam ayat Al-'Ankabut 29:61,imageyang bermaksud, “Dan sesungguhnya jika engkau menyoal mereka siapakah yang menciptakan segala langit dan bumi, dan menundukkan matahari dan bulan, pastinya mereka akan berkata, ‘Allah’ ”. Dan sebagaimana firman Allah di dalam ayat Az-Zukhruf 43:9,imageyang bermaksud, “Dan sesungguhnya jika engkau menyoal mereka, ‘Siapakah yang menciptakan segala langit dan bumi ini’. Pastinya mereka akan berkata, ‘Yang Maha Perkasa, Yang Maha mengetahui menciptakan mereka’ ”. Dan sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Yunus 10: 31,imageyang bermaksud, “Katakanlah, ‘Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Atau siapakah yang memiliki kekuasaan ke atas pendengaran dan penglihatan. Dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati, dan yang mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Dan siapakah pula yang mentadbirkan segala urusan’. Maka mereka akan berkata, ‘Allah’ .

Tetapi pengakuan orang-orang kafir itu, tidaklah membebaskan mereka dari kekufuran, melainkan jika mereka juga menyertainya dengan pengakuan bahawa Allah sebagai satu-satunya Zat yang mesti disembah dengan tidak menyekutukanNya, seperti yang terkandung di dalam kalimat لاَإِلٰهَﺇِلاَّاللهُ  , serta mengamalkannya. Sesungguhnya tidaklah Allah menciptakan manusia dan jin melainkan untuk menyembahNya, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Az-Zariat 51:56,imageyang bermaksud, “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia, melainkan untuk menyembah Aku” . Dan tiadalah manusia itu mempunyai hujah untuk tidak menyembah Allah, kerana sesungguhnya mereka mengetahui kepunyaan Allahlah segala sesuatu dan tidaklah yang menciptakan segala sesuatu itu melainkan Allah. Di dalam ayat Al-Mu'minun 23:84-89, Allah berfirman,imageyang bermaksud, ““Katakanlah, ‘Kepunyaan siapakah bumi ini, dan sesiapa jua yang di dalamnya, jika kamu mengetahui’. Mereka akan berkata, ‘Allah’. Katakanlah, ‘Apakah maka tidak kamu diperingati’. Katakanlah, ‘Siapakah Tuhan langit yang tujuh, dan juga Tuhan Arasy yang agung’. Mereka akan berkata, ‘Allah’. Katakanlah, ‘Apakah maka tidak kamu takut kepada Allah’. Katakanlah, ‘Siapakah di tanganNya kuasa memerintah segala sesuatu, sedang Dia yang melindungi, dan tiada yang terlindung dariNya, jika kamu mengetahui. Mereka akan berkata, ‘Allah’. Katakanlah, ‘Maka bagaimana mungkin kamu dipersonakan’ ”.

Dan di dalam ayat Al-An'am 6:102, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Demikianlah Allah, Tuhan kamu. Tiada Tuhan melainkan Dia. Dia menciptakan tiap-tiap sesuatu, maka sembahlah Dia”.

Dengan itu, tidak ada yang diseru di dalam doa melainkan Dia. Tidak ada yang dimintai pertolongan kecuali Dia. Tidak ada yang boleh dijadikan tempat bergantung melainkan Dia. Tidak boleh menyembelih korban atau bernazar melainkan untukNya. Dan tidaklah segala ibadah itu melainkan untukNya dan keranaNya semata-mata.

Pengagungannya, penghormatannya, rasa takutnya, doanya, pengharapannya,` taubatnya, tawakalnya, meminta pertolongannya, penghambaannya, maka semuanya dengan kecintaan yang paling mendalam, semua itu wajib secara akal, syarak dan fitrah, agar ditujukan khusus kepada Allah semata.

Maka tidaklah semuanya itu dapat dicapai dengan sekadar seseorang itu mengucapkan kalimat لاإله إلااللهُ   . Bahkan hendaklah ia mempunyai ilmu tentang makna kalimat tauhid لاإله إلاالله sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Muhammad 47:19,imageyang bermaksud, “Maka ketahuilah bahawasanya tiada tuhan melainkan Allah”.

Dan di dalam sebuah hadis,3 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,
“Barang siapa yang mati sedang ia mengetahui bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah, ia masuk syurga”.
Dan hendaklah orang yang mengucapkan kalimat tauhid ini mengucapkannya dengan penuh yakin terhadap apa yang ditunjukkan oleh kalimat ini dengan keyakinan yang pasti, kerana keimanan yang sempurna tidak akan tercapai dengan prasangka. Di dalam ayat Al-Hujurat 49:15, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Hanya sanya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman dengan Allah dan RasulNya, kemudian tidaklah mereka menjadi ragu, dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka di jalan Allah. Mereka itu, mereka adalah orang-orang yang benar”.

Sesungguhnya orang yang ragu-ragu itu termasuk di dalam golongan orang-orang munafik. Dan hendaklah orang yang mengucap kalimat tauhid ini menyatukan lidah dengan hatinya, yakni tidaklah ia menolak atau menentangnya.

Sesungguhnya orang-orang yang menentang, mereka akan menerima azab dari Allah sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Az-Zukhruf 43:23-25,imageyang bermaksud, “Dan demikianlah, tidaklah Kami mengutuskan sebelummu di dalam mana-mana negeri seseorang pemberi amaran melainkan orang-orang yang mewahnya berkata, ‘Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami mengikuti satu agama, dan sesungguhnya kami mengikuti jejak-jejak mereka sebagai orang-orang yang mencontohi’. Dia berkata, ‘Apakah walaupun aku membawa kepada kamu yang lebih baik di dalam memberi petunjuk dari apa yang kamu dapati bertetapan dengannya bapa-bapa kamu’. Mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami dengan apa yang kamu diutuskan dengannya adalah orang-orang kafir’. Lalu Kami membalas dendam terhadap mereka. Maka lihatlah bagaimanakah kesudahan orang-orang yang menolak dengan dusta”.

Dan hendaklah ia tunduk dan mengikut ketentuan yang terdapat di dalam kalimat tauhid ini sebagaimana yang Allah perintahkan di dalam ayat Az-Zumar 39:54,imageyang bermaksud, “Dan kamu bertaubatlah serta kembalilah kepada Tuhan kamu, dan kamu serahkanlah diri kamu kepadaNya”. Dan Allah berfirman di dalam ayat An-Nisa’ 4:125,imageyang bermaksud, “Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan wajahnya kepada Allah, sedang ia ialah seorang muhsin. Dan Allah berfirman di dalam ayat Luqman 31:22,imageyang bermaksud, “Dan barang siapa yang menyerah wajahnya kepada Allah, dan ia adalah orang yang berbuat ihsan, sesungguhnya ia memegang dengan teguh kepada pemegang yang tersangat kukuh. Dan kepada Allah kesudahan segala hal”.

Maka barang siapa yang tidak menyerahkan wajahnya kepada Allah, yakni tidak tunduk kepada Allah, dan tidak berbuat ihsan, sesungguhnya ia tidak berpegang kepada pemegang yang kukuh. Dan hendaklah ia mengucapkan kalimat tauhid ini dengan penuh kejujuran yang keluar dari lubuk hatinya tanpa sedikit pun kedustaan, memadukan suara hatinya dengan ucapan lidahnya. Sesungguhnya tidaklah berguna ucapan yang terkandung di dalamnya kedustaan. Di dalam ayat Al-'Ankabut 29:1-3, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Alif Lam Mim. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka ditinggalkan bersendirian kerana bahawa mereka mengatakan, ‘Kami telah beriman’, sedangkan mereka tidaklah diuji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Dan pastinya Allah akan memberitahu orang-orang yang bercakap benar, dan Dia akan memberitahu orang-orang yang berdusta”.

Dan di dalam ayat Al-Baqarah 2:8-10, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan di antara manusia, ada orang yang berkata, “Kami telah beriman dengan Allah dan dengan hari akhirat”, padahal bukanlah mereka itu orang-orang mukmin. Mereka menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal tidaklah mereka menipu kecuali diri mereka sendiri, dan tidaklah mereka menyedari”.

Di dalam sebuah hadis, 4 diriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w., dan Mu’az menunggang di belakangnya, di dalam satu perjalanan, Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Wahai Mu’az bin Jabal”. Mu’az menjawab, “Di sini aku sedia berkhidmat untukmu wahai Rasulullah, dan gembira untuk mentaatimu”. Rasulullah s.a.w. bersabda lagi, “Wahai Mu’az”. Mu’az menjawab, “Di sini aku sedia berkhidmat untukmu wahai Rasulullah, dan dan gembira untuk mentaatimu”, sebanyak tiga kali. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiadalah mana-mana seseorang yang naik saksi bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad adalah Rasulullah, dengan kejujuran dari hatinya, melainkan Allah mengharamkannya dari api neraka”. Mu’az berkata, “Wahai Rasulullah, apakah maka tidak aku memberitahukannya kepada orang ramai, supaya mereka merasa gembira”. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Pada masa itu mereka akan bergantung kepadanya”.
Dan Mu’az memberitahukannya pada ketika kematiannya, kerana takutkan berdosa sekiranya ia tidak memberitahukannya. Dan hendaklah ia mengucapkan kalimat tauhid ini dengan ikhlas, sebagaimana firman Allah di dalam ayat Al-Bayyinah 98:5,imageyang bermaksud, “Dan tidaklah mereka diperintahkan melainkan supaya mereka menyembah Allah sebagai orang-orang yang mempamerkan keikhlasan dan kesucian keimanan, hanya untukNyalah ketaatan”.

Di dalam sebuah hadis,5 diriwayatkan Abu Hurairah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.,
“Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling beruntung, dengan syafaatmu, pada hari kiamat kelak”. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya aku telah menyangka, wahai Abu Hurairah, tiadalah yang akan menyoalku tentang hadis ini seseorang pun sebelumnya engkau, bagi apa yang aku melihat dari keinginanmu terhadap hadis. Manusia yang paling beruntung dengan syafaatku pada hari kiamat kelak ialah orang yang mengucapkan tiada Tuhan melainkan Allah dengan ikhlas dari hatinya atau jiwanya”.
Di dalam sebuah hadis lagi,6 diriwayatkan Rasulullah s.a.w. telah datang ke rumah ‘Itban bin Malik dan mengimami solat dua rakaat. Lalu ramai kaum keluarga ‘Itban berkumpul di rumahnya, dan salah seorang darinya berkata, “Di manakah Malik bin Al-Dukhaisyin atau Ibnu Al-Dukhsyun”. Maka salah seorang dari mereka menjawab, “Itu ialah seorang munafik yang tidak mencintai Allah dan RasulNya”.

Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, “Janganlah engkau berkata sedemikian. Apakah tidak engkau melihatnya telah berkata, ‘لاَإِلٰهَﺇِلاَّاللهُ  ’. Dia menginginkan dengan yang demikian itu wajah Allah”. Ia menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui”. Ia berkata lagi, “Tetapi sesungguhnya kami pernah melihat hasratnya dan nasihatnya kepada orang-orang munafik”.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Maka sesungguhnya Allah telah mengharamkan dari neraka orang yang mengucapkan لاَإِلٰهَﺇِلاَّاللهُ, yang mencari dengan yang demikian itu wajah Allah”.

Dan hendaklah ia mencintai kalimat tauhid ini, dengan mencintai ketentuan dan petunjuk yang terdapat di dalamnya, mencintai orang-orang yang mengamalkannya, membenci orang-orang yang menyelewengkan makna kalimat ini, sebagaimana firman Allah di dalam ayat Al-Baqarah 2:165,imageyang bermaksud, “Sedangkan sebahagian dari  manusia, ada orang yang mengambil selain dari Allah sebagai tandingan-tandingan. Mereka mencintai mereka sebagaimana cinta kepada Allah. Tetapi orang-orang yang beriman adalah lebih kuat di dalam cinta kepada Allah”.

Di dalam sebuah hadis,7 Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,
“Tiga sifat yang barang siapa ada padanya, ia telah menemui kemanisan iman. Bahawa adalah Allah dan RasulNya lebih dicintainya dari selain keduanya. Dan bahawa ia mencintai seseorang, tidaklah ia mencintainya melainkan kerana Allah. Dan bahawa ia membenci bahawa ia kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia membenci bahawa ia dicampakkan ke dalam neraka”.
Demikianlah sesungguhnya kecintaan orang-orang yang beriman terhadap Allah sangat mendalam sekali. Mereka itu, tidaklah mereka mendahulukan kecintaan mereka terhadap Allah dengan sesuatu apa pun, sekalipun dengan sesuatu yang diri mereka sangat-sangat menginginkan.

Dan mereka membenci segala sesuatu yang Allah membencinya. Dan mereka mengasihi orang-orang yang dikasihi oleh Allah dan RasulNya, serta mereka memusuhi orang-orang yang memusuhi Allah dan RasulNya. Dan mereka tidak teragak-agak di dalam mengikuti Rasulullah s.a.w. serta menerima petunjuknya.

Sesungguhnya Allah, tiada Tuhan melainkan Dia), Yang Maha Hidup (terus-menerus, kekal dan abadi. Maha sempurna ZatNya, kekal sendiri dengan Hayat yang azali, dan abadi yang tidak bermula dari satu titik permulaan dan tidak berakhir kepada satu titik penghabisan. Tiadalah bagiNya batasan permulaan dan tiadalah juga batasan terakhir. Dia tidak didatangi maut sebelum dan sesudahnya. Di dalam ayat Al-Furqan 25:58, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan bertawakallah kepada yang Yang Maha Hidup yang tidak mati”. Adalah bagiالْحَىُّ , Yang Maha Hidup, seluruh makna sifat-sifat Hayat yang sempurna, seumpama Sama’, Basyar, Ilmu, Kalam, Kudrat, Iradat, dan sifat-sifat zatiyah yang lainnya.

Dan kalimat ال di dalamالْحَىُّ , ianya menunjukkan kepada perangkuman di dalam aspek kekekalan dan di dalam aspek kesempurnaan. Kesempurnaan Hayat Allah itu, yang bersih dari dimensi masa, tidak seperti hayat para makhlukNya yang mendapat hayatnya dari Allah, iaitu hayat yang bermula dengan satu titik permulaan dan berakhir dengan satu titik penghabisan. Hayat yang tidak sempurna yang berasal dari عدم, iaitu tidak ada, dan berakhir menjadi عدم.

Para makhluk itu, sekalipun mereka itu hidup, tetapi hidup mereka itu mempunyai batasan awal dan akhir, yang akan berakhir dengan berakhirnya batasan itu, lalu hidup mereka akan binasa dengan binasanya batasan itu, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Ar-Rahman 55:26-27,imageyang bermaksud, “Setiap seseorang yang berada di atasnya adalah tertakluk kepada kebinasaan. Tetapi wajah Tuhanmu, yang memiliki kehebatan dan keagungan serta kemuliaan, kekal”. Dan sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Al-Qasas 28:88,imageyang bermaksud, “Setiap sesuatu musnah melainkan wajahNya”. Maka sesungguhnya tidaklah kehidupan di dunia ini melainkan sekadar kesenangan, permainan, dan senda gurau, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Al-'Ankabut 29:64,imageyang bermaksud, “Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan satu hiburan dan permainan”. Lalu diambilkanlah pengajaran oleh seorang hamba itu dari nama الْحَىُّ ini, bahawa tiada yang benar-benar hidup melainkan Dia, lalu ia beramal untuk kehidupan yang hakiki dan kekal, iaitu kehidupan di akhirat. Di dalam ayat Al-'Ankabut 29:64, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan sesungguhnya rumah akhirat itu benar-benar ia adalah kehidupan, kalaulah mereka mengetahui”.
Dan di dalam ayat Al-Fajr 89:23-24, Allah berfirman,imageyang bermaksud, “Dan neraka akan dibawa pada hari itu. Pada hari itu manusia akan diperingati, tetapi bagaimanakah baginya pengingatan itu. Ia akan berkata, ‘Aku inginkan sekiranya aku telah mengirim sebelum ini untuk kehidupanku’ ”.
Dan tidak ada jalan menuju kehidupan yang hakiki, tenang, indah, bahagia, menyenangkan dan diredai, dan tidak ada cara menuju ke sana melainkan dengan memenuhi seruan kebenaran, sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat Al-Anfal 8:24,imageyang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, berilah respons kepada Allah dan RasulNya apabila dia menyeru kamu kepada apa yang menghidupkan kamu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah datang di antara seorang lelaki dengan hatinya. Dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan”. Dan sebagaimana yang Allah firmankan di dalam ayat An-Nahl 16:97,imageyang bermaksud, “Barang siapa yang beramal sebagai seorang yang soleh, dari kalangan lelaki atau perempuan, dan ia adalah seorang yang beriman, maka pastinya Kami akan memberi kehidupan kepadanya dengan kehidupan yang baik. Dan pastinya Kami akan memberi ganjaran kepada mereka, pahala mereka, dengan yang terbaik dari apa yang mereka telah kerjakan”.

Dan Allah, yang tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Hidup,) Yang Berdiri SendiriNya (mengatur, mentadbir dan memelihara semua makhlukNya. Sebagaimana bagiNya الْحَىُّ, Yang Maha Hidup, seluruh makna sifat-sifat Hayat yang sempurna, sedemikianlah bagiNya ﭐلْقَيُّومُ, Yang Berdiri SendiriNya, perbuatan-perbuatan yang sempurna. Maha Kaya Dia mengatur dan berdiri sendiri, tanpa berhajat kepada mana-mana makhlukNya, sebagaimana firmanNya di dalam ayat At-Taghabun 64:6,imageyang bermaksud, “Dan Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji”.

Bahkan semua makhluk itu berhajat kepadaNya. Dialah Zat memelihara segala sesuatu yang ada. Dia mengadakan segala sesuatu yang ada, mengekalkannya, dan menyediakan semua yang diperlukan oleh makhlukNya dalam keberadaan dan kekekalannya. Dia tidak berhajat kepada makan dan minum. Bahkan Dialah yang memberikan makan dan minum itu.

Dia tidak berhajat kepada penyokong, atau penolong, atau pembantu, atau penasihat. Dia wujud dengan sendiriNya di dalam kesempurnaan kekayaanNya, kekuasaanNya, dan kemuliaanNya. Dialah Zat yang menegakkan segala sesuatu. Bahkan segala sesuatu itu tidaklah wujud melainkan dengan kekuasaanNya.

Dan sesungguhnya manusia, tiadalah seorang pun yang tegak sendiri, dan tiada seorang yang dapat memelihara yang lain sepenuhnya sebagai tempat bergantung dan memberi rezeki, kerana setiap manusia itu saling memerlukan di antara satu sama lain. Seorang majikan memerlukan pekerja dan pekerja memerlukan majikan. Suami memerlukan isteri dan begitulah isteri memerlukan suami.

Demikianlah sesungguhnya tiada seorang yang dapat memelihara secara mutlak terhadap seorang yang lain. Pemeliharaan yang dapat diberikannya terhadap seseorang yang lain hanyalah di dalam pengertian yang terbatas. Sedemikian wajib bagi setiap manusia mengikuti manhaj yang telah ditetapkan berdasarkan kebijaksanaan dan pengaturanNya.

Dan hendaklah seorang hamba dari nama ini mencukupkan dirinya dengan Allah tanpa berhajat kepada selainNya, kerana hanya Dialah yang mampu mengurus setiap jiwa, melindunginya, menjaganya dan memberi rezeki kepadanya. Dan hendaklah hamba itu bertaqarub kepadaNya di dalam setiap perbuatannya.

Demikianlah kedua nama أَلْحَىُّﭐلْقَيُّومُ mengandungi sifat-sifat dan perbuatan-perbuatan yang sempurna, serta kekayaan, kekuasaan dan kemuliaan yang sempurna. Seolah-olah jika seseorang yang meminta pertolongan dengan menggunakan dua nama ini, seperti ia telah menggunakan seluruh nama-nama Allah dan sifat-sifat Allah.

Lalu ada yang mengatakan bahawa kedua nama ini adalah nama Allah yang paling agung. Tetapi Allah merahsiakan nama yang paling agung itu dari hamba-hambaNya, sebagaimana juga Dia merahsiakan malam lailatulqadar. Dengan itu agar hamba-hambaNya bersungguh-sungguh berdoa kepadaNya, serta agar mereka merendah diri dan berserah diri kepadaNya).

1 Bukhari, Muslim
2 Ahmad
3 Muslim
4 Bukhari, Muslim
5 Bukhari
6 Bukhari, Muslim
7 Bukhari, Muslim
 
Muat turun Tafsir Ayat Kursi - Bahagian 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan