Jumaat, 29 Julai 2011

Ujian itu adalah satu kepastian, maka bersabarlah

Disusun oleh Abu Haniff 

 imageDan pastinya Kami akan menguji kamu dengan sesuatu dari ketakutan serta kelaparan, dan pengurangan harta benda dan jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah 2:155)

Dan pastinya Kami akan menguji kamu (wahai orang-orang yang beriman) dengan sesuatu dari ketakutan serta kelaparan (yakni sedikit dari ketakutan dan sedikit dari kelaparan seperti juga yang difirmankan di dalam ayat An-Nahl 16:112,imageyang bermaksud, “Lalu Allah membuatkannya merasakan kelaparan yang ekstrem dan juga ketakutan” ), dan pengurangan harta benda dan jiwa dan buah-buahan, (yakni lenyapnya sebahagian dari harta benda, dan matinya teman-teman, kaum kerabat atau orang-orang yang dikasihi, dan kebun serta ladang tidak mengeluarkan hasil seperti biasa.

Demikianlah juga difirmankan tentang proses ujian ini seperti di dalam ayat Muhammad 47:31,imageyang bermaksud, “Dan pastinya Kami akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang berjihad di antara kamu dan orang-orang yang sabar, dan Kami akan menguji laporan-laporan kamu” ).

Dan sampaikanlah (wahai Muhammad s.a.w.) khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (bahawa barang siapa yang sabar ketika dikenakan cubaan oleh Allah, maka ia akan mendapat pahala dan barang siapa yang tidak sabar, maka ia akan ditimpakan azab.

Dan pahala kesabaran itu, sesungguhnya ianya diberikan hanyalah pada kejutan pertama, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. di dalam sebuah hadis,1
“Hanya sanya kesabaran itu ialah pada kejutan pertama”.
Maksudnya, kesabaran yang sangat menekan ke atas jiwa adalah yang sangat besar pahalanya, yang biasanya terjadi pada mula-mula musibah datang menyerang dan sedang panas. Kesabaran pada saat sebegini menunjukkan hati yang kuat dan tetap.

Lalu apabila musibah itu telah reda atau kepanasan musibah itu telah sejuk, maka siapa pun dapat bersabar. Dan khabarkanlah yang cubaan itu boleh berupa kesenangan, kesusahan, sihat, sakit, kaya dan miskin, supaya diketahui dan terbukti siapakah yang tetap bertuhankan Allah dalam segala keadaan, siapa pejuang, siapa yang sabar, dan siapa pula yang palsu).



1 Bukhari.

Muat turun Ujian itu adalah satu kepastian, maka bersabarlah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan